Hij zit al bijna zijn hele werkzame leven ‘in de populieren’, zoals dat heet: Frans van Boeckel. En waar hij rond 1975 nog een goede boterham verdiende aan het beleveren van de luciferfabriek in Eindhoven, is hij nu de enthousiaste mede-initiatiefnemer van Peppelhout. “Alleen het beste hout mag Peppelhout heten.”
Midden jaren ’70 waren mooie jaren, weet Frans, toen in Nederland 800.000 tot 1 miljoen populieren werden geplant; per jaar. “Veel goed hout ging dus voor een goede prijs naar Eindhoven, maar later ook naar België en Israël”, herinnert hij zich. “Ook de klompenindustrie was een goede afnemer van hoogwaardig hout, waar het dunnere knoestige hout in de emballage-industrie tot pallet werd verwerkt.”
Populierenspecialist
Vanaf het moment dat hij van eigen land in Liempde hout ging leveren, is hij ook zelf gaan rooien. En inmiddels mag het rooibedrijf waarin ook zijn zoon zit, zich gerust populierenspecialist noemen. “Gemiddeld is van alles wat we zagen en uitslepen, 80 procent populier”, schat hij in.
Frans is zich na die goede jaren wel vaker gaan afvragen waarom al dat mooie hout naar China en India verdween. Waarbij hij opmerkt dat ‘al dat hout’ niet meer is wat het geweest is. “Maar het dieptepunt, waarin slechts 40.000 peppels per jaar werden geplant, ligt gelukkig achter ons.”
“Hoe mooi zou het zijn als de beste klonen, uit de omgeving, hoogwaardig toegepast kunnen worden in de omgeving. Ik heb er jaren over nagedacht en ben dan ook heel blij dat ik Job tegenkwam die er hetzelfde in zat, en zit.”
Alleen het beste hout
Binnen Peppelhout zorgen Frans en zijn zoon er nu voor dat alleen het best beschikbare hout voor Peppelhout beschikbaar komt. “Als we rooien bekijken we de bomen goed, hoe ze gegroeid en onderhouden zijn. Alleen de beste delen gaan naar Peppelhout. De rest wordt pallet of papierhout.”
Frans hoopt dat de prijzen voor populierenhout weer gaan stijgen. “De populier is ecologisch interessant, meer aanplant zorgt voor het herstel van het cultuurhistorische landschap en legt veel CO2 vast. En ook natuurbeheerders worden steeds enthousiaster. We zijn dus op de goede weg. Maar pas als dat alles ook leidt tot een betere prijs voor de eigenaren en er meer geplant wordt, is Peppelhout écht een succes.”